Wij bieden 24 uurs-zorg in een gezinsomgeving met twee vaste professionele opvoeders. Wij zijn met ons gezinshuis aangesloten bij Jeugdhulp organisatie BijElkaar. Het gezinsleven in gezinshuis Trafasie biedt kinderen, met name van Surinaamse, Antilliaanse en/of Ghanese komaf een herkenbare omgeving waardoor de kans groter is dat zij zich veilig kunnen voelen en zich blijvend kunnen ontwikkelen. De buitengewone zorg die wij ook aan crisis geplaatste kinderen bieden, mag het gewone gezinsleven in gezinshuis Trafasie zo min mogelijk in de weg staan.
In ons gezinshuis is ruimte voor langdurige plaatsing en crisis opvang. Een langdurige plaatsing is veelal tot het bereiken van de meerderjarige leeftijd (voor hun achttiende verjaardag werken we eraan dat de jongere voldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om naar een volgende fase in zijn of haar leven te kunnen doorstomen, passend bij de mogelijkheden van de jeugdige) en crisisopvang is een tijdelijke plek (max 3 maanden). Kinderen kunnen op vrijwillige basis geplaatst worden, maar ook in het kader van een gedwongen maatregel van jeugdbescherming.
Ons gezinshuis heeft 4 beschikbare plaatsen voor kinderen tussen de 4-12jaar (soms samen met hun broer/ zus). Daarnaast hebben we 4 bedden voor crisisopvang.
We hebben onder andere ervaring met kinderen met ADHD (met autistische trekken), hechtingsproblematiek en lichtverstandelijke beperking. Contra-indicaties zijn: Een oppositionele gedragsstoornis (ODD), een Asociale gedragsstoornis (CD), drugsgebruik, loverboy problematiek, zelfmutilatie, gedachten van zelfdoding en wegloopgedrag.
Aangezien de kinderen in een gezinssetting worden opgevangen, is het niet mogelijk om kinderen met deze problemen op te vangen in Gezinshuis Trafasie.
Kinderen moeten een dagbesteding buiten het gezinshuis hebben, zoals school, dagopvang of werk. Dit laatste geldt niet per se voor de kinderen die via crisisopvang zijn geplaatst.
Bij een plaatsing wordt er samen met de Gedragswetenschapper een hulpverleningsplan opgesteld. Bij aanvang van de plaatsing worden zo duidelijk mogelijke afspraken gemaakt en doelen gesteld die ook in het hulpverleningsplan terug te vinden zijn. Een plaatsing begint met een periode van stabilisatie waarna er wordt geëvalueerd en indien nodig de doelen worden bijgesteld.
Elk halfjaar wordt er een ontwikkelingsplan gemaakt voor elk kind, samen met de gedragswetenschapper. Het ontwikkelingsplan wordt besproken met de jeugdige, zijn of haar ouders en indien betrokken de voogd. Het oude plan wordt geëvalueerd en er worden zo mogelijk nieuwe doelen gemaakt die de jongere weer een stap verder kunnen helpen. Wekelijks worden de plannen en doelen door de gezinshuisouders door genomen:
• Hoe staat het ervoor?
• Welke doelen zijn nog niet behaald aan welke doelen moet er extra aandacht besteed worden?
• Op maandag maken de gezinshuisouders een planning van de week en integreren daarin de doelen van de jeugdigen.
Aan de hand van een voortgangsrapportage zal de ontwikkeling en het perspectief van het kind besproken worden. Gezaghebbende ouders worden altijd bijgetrokken bij het opmaken van de hulpverleningsplan en de doelen worden ook samen geformuleerd. Tijdens multidisciplinaire overleggen om de 6 weken ongeveer zullen ouders dan ook worden uitgenodigd. Periodieke rapportages worden ook naar de gezaghebbenden ouders verstuurd, zo blijft men op de hoogte van de ontwikkelingen van hun kind.
Voor de behandeling van het dossier wordt voor elk kind per maand gemiddeld 4-8 uur een gedragsdeskundige ingezet. Indien nodig wordt de behandeling ondersteund door externe hulpverlening. Wij werken nauw samen met onze gedragsdeskundige, maar ook met de zorg coördinator vanuit school. De gedragswetenschapper coördineert en is eindverantwoordelijk voor het individuele behandel- of begeleidingsplan van elk kind. Deze samenwerking is vastgelegd in een overeenkomst, waarin een aantal concrete taken en verantwoordelijkheden wordt genoemd met de daarbij behorende werkafspraken tussen gezinshuisouders en de gedragswetenschapper.
Dagbesteding zal voor de kinderen uit school bestaan. We zullen de kracht van een zo gewoon leven aanhouden. Te denken valt aan buiten spelen, kinderen ophalen uit school, boodschapjes samendoen. We zullen natuurlijk ook regelmatig activiteiten ondernemen met de kinderen, soms met z'n allen, maar soms ook individueel, net zoals dat in een "gewoon" gezin gaat.